Sliter du ut dig på jobbet?

 Kontakta ditt arbetsmiljöombud!

  
Jag läser om alla dessa stackars vårdare, på äldreboenden, sjukhem, demensboenden och så vidare. De stressas sönder då de fattas vikarier och de måste täcka upp eller jobba över. Arbetsmiljöverket har sett att sjukskrivningarna ökar och nu gör de tydligt att såhär får det inte fortsätta.

Den 31 mars börjar Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö att gälla. Enligt dessa ska arbetsgivarna se till att arbetstagarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning och att arbetstidernas förläggning inte leder till ohälsa. 

Som jag tolkar det så ska arbetsgivaren t.ex. se till att långsiktigt jobba bort vikariebristen. Mål ska sättas upp för varje anmält problem. Och problem kan vara att en sköterska inte hinner kalla på en kollega utan själv hjälper upp patienten ur sängen. Eller att missa matrasten eller inte hinna ventilera med kollegor. 

Detta är problem som måste lyftas till arbetsgivare – JA! Det är ditt ansvar som arbetstagare att påpeka när det inte funkar – men därefter är det arbetsgivarens skyldighet att jobba för att alla ska kunna ta rast, kalla på sina kollegor vid behov och veta att det vanligtvis finns en vikarie att kalla in. 

Har du problem med stress eller för hög arbetsbörda så ta kontakt med ditt arbetsmiljöombud så du får det bättre på jobbet. Lycka till!

Mer info

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s